Додаток № 1
Анкета № 1 «Оціни себе»
Коментар. Оцінити себе об’єктивно важко. Але все-таки спробуйте! Загальновідомо, що самооцінка допомагає визначити рівень Вашого інтелекту. Залежність така: чим вищий рівень інтелекту, тим реальнішою є самооцінка. Проте не вартозасмучуватись, якщо вона буде заниженою. У підлітковому віці та в ранній юності це буває, але найголовніше, щоб Ви прагнули самовдосконалення. Завищена самооцінка є приводом до міркувань: чи справді я такий неперевершений?
Інструкція: перед Вами дві таблиці. У першій зазначені позитивні якості особистості, у другій — негативні. Всі вони є рисами характеру людини. Поставте собі бали — від 0 до 5 навпроти кожної такої характеристики. Тобто проаналізуйте, наскільки ці якості у Вас сформовані. Потім підсумуйте числа в кожному стовпчику окремо. Визначте різницю в балах. Отримане число покаже, наскільки об’єктивно Ви себе оцінюєте.
Відповідайте швидко, без розмірковувань на запитання: «Який Я?»
Акуратний |
Буркотливий |
уважний |
брутальний |
дисциплінований |
жадібний |
дружелюбний |
заздрісний |
життєрадісний |
замкнутий |
наполегливий |
злопам’ятний |
товариський |
нетактовний |
відповідальний |
вередливий |
чуйний |
мстивий |
принциповий |
нерішучий |
скромний |
нестриманий |
впевнений у собі |
вразливий |
чесний |
розв’язний |
веселий |
егоїстичний |
Інтерпретація результатів:Якщо Ви набрали 50–70 балів, то переоцінюєте себе; 30–50 балів – Ви досить об’єктивні; до 30 балів – це свідчить про занижену самооцінку.
Анкета № 2 «Художник або мислитель»
Коментар.За способом сприйняття та мислення люди поділяються на «мислителів», «художників» та «ділових людей». Пропонований текст виявляє тип мислення, яке у Вас переважає. Для людей художнього типу, в яких домінує (переважає) права півкуля мозку, характерні яскраво образні уявлення та сильні емоції. У представників мислительного типу (домінує ліва півкуля мозку) переважають абстрактні, теоретизовані, логічні міркування. Не можна говорити, який тип мислення кращий, – це неправильно, оскільки мова йде тільки про дві специфічні особливості сприйняття людиною світу. Щоб дізнатися, який тип мислення переважає у Вас, дайте відповіді на всі запитання цього тесту:
1. У мене переважно добрий настрій.
2. Я пам’ятаю те, що вивчав декілька років тому.
3. Прослухавши неодноразово мелодію, я можу правильно її відтворити.
4. Коли я слухаю розповідь, то уявляю її в образах.
5. Я вважаю, що емоції у розмові лише заважають.
6. Мені важко дається алгебра.
7. Я легко запам’ятовую незнайомі обличчя.
8. У групі приятелів я першим починаю розмову.
9. Якщо обговорюється чиясь ідея, я вимагаю аргументів.
10. У мене переважно поганий настрій
Вимоги до виконання завдання. Відповіді на кожне запитання необхідно позначити знаком «+», якщо ви згодні з твердженням, а якщо ні – знаком «–». Відповіді необхідно занести одразу до «Листа відповідей» навпроти кожного номера твердження. За кожний «+» зарахуйте собі 1 бал. Після заповнення «Листа відповідей» обчисліть суму балів по кожному стовпчику окремо.
Лист відповідей
№ |
Л |
№ |
П |
1 |
|
3 |
|
2 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
8 |
|
7 |
|
9 |
|
10 |
|
Інтерпретація результатів: якщо сума балів у стовпчику Л (ліва півкуля) більша, ніж у стовпчику П (права півкуля), то у Вас переважає логічний тип мислення. Людина з таким типом мислення оптимістична, більшу частину своїх проблем здатна розв’язувати самостійно. У роботі та побуті більше покладається на розсудливість, ніж на інтуїцію. Вам легше діяти за певним алгоритмом, інструкцією. Легше даються види професійної діяльності, що вимагають логічного мислення: математика, лінгвістика, викладання точних наук, спеціальності, які пов’язані з інформатикою та обчислювальною технікою (програміст ЕОТ), пілот, водій, конструктор, історик, фізик, хімік, зоолог.
У випадку, коли сума балів у стовпчику П перевищує суму в стовпчику Л, то у Вас переважає художній склад мислення. Представники такого типу мають схильність до меланхолії. Вони більше довіряють своїй інтуїції, ніж логічному аналізу подій. У такому разі, Ви людина творча, неординарна, чутлива, тонка. Надаєте перевагу нестандартним думкам та вчинкам. Вас чекає успіх у таких професійних видах діяльності, де необхідні здатність до образного мислення, естетичний смак, висока духовність. Це, насамперед, художники, актори, архітектори, лікарі, вихователі, квітникарі, вишивальники, майстри з оздоблювальних робіт, перукарі.
Коли сума балів стовпчику Л дорівнює сумі балів у стовпчику П, слід вважати, що Ви володієте однаково і логічним, і художнім типом мислення. Тобто – це діловий тип. Перед Вами відкрите широке коло професійних видів діяльності, де водночас вимагаються і послідовність у роздумах та діях, і образне, цілісне сприйняття подій, явищ, ретельне обмірковування своїх вчинків, навіть в екстримальних ситуаціях. Вам краще бути керівником, військовим, бізнесменом, дослідником, лектором, біржовим маклером, фінансистом, випробувачем.
ДИФЕРЕНЦІЙНО-ДІАГНОСТИЧНЕ ОПИТУВАННЯ (ДДО)
Коментар.Кожна людина народжується з певним здібностями, інтересами, схильностями до певного виду професійної діяльності. Значення інтересів у житті людини велике: вони спонукають набувати знання, розширюють кругозір, допомагають долати труднощі, перешкоди. Все своє життя людина може шукати відповіді на запитання: «Хто Я?», «Що мене цікавить найбільше?». Для того, щоб Ви знайшли відповідь на такі питання, необхідно визначити спочатку коло Ваших професійних інтересів. У цьому Вам допоможе запропонована анкета.
Отже, приготуйтесь працювати за даною методикою.
Інструкція.Уявіть собі, що Ви маєте можливість обрати одну з двох можливих професій. Якій би Ви надали перевагу? Вибір зробіть, уважно прочитавши два твердження (а і б). Обраний варіант позначте значком «+», а інший – знаком «–».
Карта самооцінки схильностей
1 а. |
Доглядати за тваринами. |
1 б. |
Обслуговувати машини, прилади (спостерігати, регулювати). |
2 а. |
Допомагати хворим людям, лікувати їх. |
2 б. |
Складати таблиці, схеми, програми обчислювальних машин. |
3 а. |
Стежити за якістю виготовлення книжкових ілюстрацій, плакатів. |
3 б. |
Стежити за станом і розвитком рослин. |
4 а. |
Обробляти матеріали |
4 б. |
Доставляти товари до споживача. |
5 а. |
Обговорювати науково-популярні книги, статті. |
5 б. |
Обговорювати художні книги, п’єси, концерти. |
6 а. |
Вирощувати молодняк (тварин). |
6 б. |
Тренувати товаришів (молодших) у виконанні будь-яких дій: трудових, навчальних, спортивних. |
7 а. |
Копіювати малюнки, зображення або настроювати музичні інструменти. |
7 б. |
Керувати будь-яким вантажним засобом (транспортним або підйомним). |
8 а. |
Розшукувати та пояснювати людям необхідні їм відомості (у довідковому бюро, на екскурсії). |
8 б. |
Оформлювати виставки, вітрини за допомогою художніх засобів або брати участь у підготовці п’єс. |
9 а. |
Ремонтувати речі, вироби, одяг, техніку. |
9 б. |
Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях. |
10 а. |
Лікувати тварин. |
10 б. |
Виконувати розрахунки, обчислення. |
11 а. |
Виводити нові сорти рослин. |
11 б. |
Проектувати, конструювати нові види промислових виробів |
12 а. |
Розв’язувати суперечки між людьми, переконувати, заохочувати їх, пояснювати їм незрозуміле. |
12 б. |
Розбиратися у схемах, кресленнях, перевіряти, уточнювати. |
13 а. |
Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності. |
13 б. |
Спостерігати, вивчати життя мікробів. |
14 а. |
Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади. |
14 б. |
Надавати людям медичну допомогу в разі їх травмування. |
15 а. |
Складати точні описи, звіти про спостереження. |
15 б. |
Описувати та художньо зображувати події, що спостерігалися або виникли в уяві. |
16 а. |
Робити лабораторні аналізи. |
16 б. |
Приймати, оглядати хворих, проводити з ними бесіди, призначати їм ліки. |
17 а. |
Фарбувати або розмальовувати стіни приміщень, поверхні машин, пристроїв, виробів. |
17 б. |
Здійснювати монтаж споруд. |
18 а. |
Організовувати культпоходи, екскурсії до театрів, музеїв. |
18 б. |
Грати на сцені, брати участь у концертах. |
19 а. |
Виготовляти за кресленнями деталі, вироби, машини, одяг. |
19 б. |
Креслити, копіювати карти, креслення. |
Таблиця-ключ до ДДО
Людина–природа |
Людина– техніка |
Людина– людина |
Людина – знакова система |
Людина – |
1 а |
1 б |
2 а |
2 б |
3 а |
3 б |
4 а |
4 б |
5 а |
5 б |
6 а |
7 б |
6 б |
9 б |
7 а |
10 а |
9 а |
8 а |
10 б |
8 б |
11 а |
11 б |
12 б |
12 б |
13 а |
13 б |
14 а |
14 б |
15 а |
15 б |
16 а |
17 б |
16 б |
19 б |
17 а |
20 а |
19 а |
18 а |
20 б |
18 б |
+ |
|
|
|
|
– |
|
|
|
|
Інтерпретація результатів. Заповнивши таблицю, підрахуйте суму плюсів та мінусів у кожному стовпчику і запишіть у відповідний рядок («+», «–»).
Найбільша сума балів (7–8) в одному стовпчику є свідченням ступеня вираженості Ваших нахилів до одного з п’яти типів професій. Якщо у Вас не буде переваги певного (одного) типу професій, це є ознакою того, що професійний інтерес ще не сформований. Вам необхідна допомога педагога.
Характеристика типів професій
Вид діяльності |
Предмет праці |
Основні вимоги щодо професії |
Приклади професій |
Людина – людина |
|||
Виховання, навчання, управління, медичне, побутове, правове, інформаційне обслуговування |
Людина, групи людей, колектив, військові підрозділи, шкільні та навчальні класи, групи дитячих садків |
Здатність встановлювати стосунки з людьми, допомога в оволодінні основами наук. Акуратність, пунктуальність, доброта, готовність прийти на допомогу іншій людині, привітність, доброзичливість, самокритика, самовладання, спостережливість, емоційна стійкість, розподіл уваги, логічність мислення, високі показники пам’яті |
Педагог, вихователь, гід-перекладач, бібліотекар, лікар, медсестра, працівники міліції, суду, прокуратури, юрист, офіціант, стюардеса, продавець, адміністратор, екскурсовод, тренер, кореспондент тощо |
Людина – техніка |
|||
Створення, монтаж, складання, експлуатація, управління, ремонт |
Машини, механізми, агрегати, технічні системи, об’єк-ти, транспортні засоби |
Значні вимоги до зорового сприймання, високий інтелект, гарна координація рухів, точність, технічне мислення, стійкість нервової системи, витримка, стійкість уваги, здатність до її розподілу і переключення, високі показники оперативної, зорової пам’яті, організованість, цілеспрямованість, витривалість, самоконтроль, врівноваженість |
Електромонтажник, інженер-електрик, регулювальник радіоелектронної апаратури та приладів, радіоінженер, слюсар, токар, фрезерувальник, шахтар, водій транспортних засобів, ткач, складальник взуття, будівельник, машиніст крана тощо |
Людина – природа |
|||
Вивчення дослідження, добування, вирощування, догляд, профілактика захворювань |
Об’єкти живої та неживої природи, земля, атмосфера, корисні копалини, рослини, тварини, біологічні процеси |
Здатність виявляти причинно-наслідкові зв’язки, аналітичне мислення, вміння передбачати та оцінювати мінливі природні фактори, знання природної системи, багата уява, оперативне мислення, спостережливість, наполегливість, відповідальність, стійкість, розподіл та довільне переключення уваги, наочно-образна та зорова пам’ять |
Гідромеліоратор, геолог, агроном, селекціонер, садівник, рибалка, зоотехнік, ветеринарний лікар, фізіолог, біохімік, лісник, фермер, формувальник ковбасних виробів, технік-топограф, океанолог тощо |
Людина – знакова система |
|||
Обчислення, підрахунки, виконання креслень, схем, переклади текстів з однієї мови на іншу, упорядкування, збирання, аналіз та зберігання інформації, ведення записів |
Тексти, цифри, формули, мови, коди, умовні позначення, поняття, звукові сигнали, креслення, карти, схеми |
Високі вимоги до точності зорового сприймання та його об’єму, концентрація уваги, довгочасна пам’ять, логічне мислення, зорові уявлення, вміння аналізувати та узагальнювати інформацію, емоційна стійкість, терпіння, самовладання, точність рухів, відповідальність, організованість |
Оператор ЕОМ, радист, телеграфіст, бухгалтер, економіст, конструктор, геодезист, бібліограф, лінгвіст, перекладач, історик, метролог, математик, топограф, програміст, філософ тощо |
Людина – художній образ |
|||
Художнє відображення дійсності, проектування, моделювання, відтворення, створення образів, виготовлення художніх виробів, копіювання |
Художній образ, музика, предмети образотворчого мистецтва, скульптура, літературні твори, технічна та прикладна естетика |
Добре розвинений художній смак, розвинене просторове мислення, концентрація та стійкість уваги, спостережливість, творча уява, образне мислення, емоційність, наочно-образна пам’ять, здатність до перевтілення, яскравість зорового сприймання, точність сприймання кольору та відтінків |
Маляр, реставратор, архітектор, дизайнер, скульптор, мистецтвознавець, художник-модельєр, паркетник, ювелір, фотограф, письменник, актор, журналіст, перукар, хореограф, балетмейстер, кондитер, кінорежисер тощо |